sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Tallink Pre-Order testissä

Testasimme lauantaina paljon kehutun ja hinnoiltaan suotuisan Tallink Pre-Order palvelun. Reissu oli ollut jo pidemmän aikaa tiedossa ja hintatietoisina tiesimme että Pre-Order oli se edullisin vaihtoehto. Hyvä ei aina tosin ole halpaa, mutta nyt puhutaankin edullisimmasta vaihtoehdosta.

Pre-Orderin testi ei alkanut parhaalla mahdollisella tavalla, kun netissä tehty tilaus töksähti maksuvaiheessa kahden eri pankin korteilla. Syynä ei ollut tilin katteettomuus, vaan ilmeisesti palvelutarjoajan maksutietojen virhe? Yhteydenotto meilitse palveluun ei tuonut asiaan ratkaisua. Tässä vaiheessa täytyy toisaalta antaa asiakaspalvelulle erittäin positiivista palautetta, sillä meiliin vastattiin todella ripeästi. Meilissä ei tosin selitelty mikä vika oikein oli, vaan kerrottiin että tuotteita on mahdollisuus tilata myös laivalla. Jatkomeilissä tuli vielä vastaus tuotteiden saatavuuskyselyyn, laivalla ei välttämättä saisi kaikkia samoja tuotteita kuin netissä.

Emme tästä lannistuneet, vaan lähdimme rohkeasti kokeilemaan Pre-Orderia laivalla. Ostokset olisi varmaan voinut maksaa luottokortilla netissäkin, mutta kokeiltiin nyt näin.

Olimme matkalla autolla, ja suuntasimmekin heti paattiin (SuperStar) päästyämme laivan infoon, josta löysimme Pre-Order hinnaston ja opasvihkosen. Pre-Order tilauspalvelu avautui samaan aikaan kun laiva lähti, joten aikaa jäi hieman tarkistella muistilappua. Pre-Order tilaus toimi näppärästi. Kaksipuoliseen hinnastoon/tilauslappuun:

Asiakkaan nimi:
Syntymäaika:
Puhelinnumero:
Paluumatkan varausnumero:
Matkustajatyyppi: auto / kansi:
Paluumatkan kellonaika ja laiva:
Paluumatkan päivämäärä:

Lisäksi samaan lappuun luonnollisesti tilausmäärät (numerot) tuotteiden kohdalle mitä haluaa tilata. Lopuksi lappuun merkittiin oma allekirjoitus. Olimme tällä kertaa liikenteessä henkilöautolla, joten teimme ostoksia varsin maltillisesti, hieman reilulla 200 eurolla. Takakonttiin tulisi mahtua muutakin tavaraa. Tilauslapussa oli kyllä melkein kaikki tavarat kuin nettikaupassakin. Ainoa mikä jäi Pre-Order nettikaupan listaltamme puuttumaan, oli 6 pullon satsi Fresita-kuohuviiniä. No, sitä saa tietty melkein samaan hintaan SuperAlkostakin.

Lapun ollessa valmis, ei muuta kuin tiskille, jossa asiakaspalvelija naputteli ostoksemme pikaisesti kassakoneeseen ja pystyimme samalla tarkkailemaan näytöltä että kaikki ostokset olivat oikein. Maksu samassa yhteydessä, TallinkSiljan Club One Gold kortti tiskiin ja bonuspisteet tilille. Isoksi yllätykseksi meille lätkäistiin vielä ilmainen päiväristeily kahdelle hengelle. Niin, tosiaan, ylittyihän samalla summa jolla laivalta saa lahjakortin. Uusi reissukin siis tienattu samalla, tosin voimassa vain ma-ke lähdöillä, ja kahdelle hengelle. Mutta käytettyä tuo tulee varmasti.

Päivä meni Tallinnassa pörrätessä ja ennen lähtöä kävimme vielä SuperAlkossa täydentämässä juomatuominkeja niillä juomilla, joita ei Pre-Orderista ollut tilattavissa.

Paluumatkan matkalipputsekkauksen jälkeen pääsimme noutamaan tilaamamme ja maksamamme juomat. Samassa rakennuksessa, Tallinkin Seaport shopin takaata löytyikin sitten Tallink Pre-Order autonoutopiste, josta juomat sitten sai mukaansa. Ruuhkaa ei ainakaan vielä ollut, ja omat juomamme oli pakattu ostoskärryyn, jonka avulla ne oli helppo kuljettaa auton takaluukulle. Sisätiloissa toki ennen lastin tarkistus, nimmari ja henkilötunnuksen loppuosa paperiin. Auton pakkaus ja jonottamaan laivaan pääsyä.

Äärettömän vaivatonta, helppoa ja edullista.

Jonottaessamme laivalle, trukkikuski toi laivalle neljä Pre-Order tiloissa pakattua siirtolavaa täynnä juomaa. Nämä lavat matkasivat Länsiterminaaliin, jossa ne sitten edelleen luovutettiin ilman autoa liikkeellä olleille matkustajille. Näiden matkustajien piti käydä D-terminaalin 2. kerroksessa sijaitsemassa Pre-Order Check Pointissa allekirjoittamassa kuljetussopimus, jonka mukaan Tallink kuljettaa juomat Helsinkiin.

Paluumatkalla piti toki vielä käydä laivan tuliaiskaupassa, josta tarttui vielä muutamia tuotteita mukaan. Leuka tosin tipahti lähes lattiaan kun eräs matkustaja osti kaupasta lavallisen (24x33cl) Dynamit-energiajuomaa laivan kaupasta. Okei, olihan se tarjouksessa ja halvempaa kuin viereinen Battery-laatikko, mutta hinta 29,90 euroa, oli melkoisen suolainen. Juuri ostimme samanlaisen laatikon Tallink Pre-Orderista hintaan 10,00. Tuo asiakas maksoi siis lavasta 20 euroa enemmän...


Ostoksistamme tuli siis "säästöä" useamman kympin verran, ostoksista lisäksi Tallinkin pisteet ja uusi risteily kaupanpäälle. Mikäli hinnat pysyvät tuolla tasolla tulee tämä hankintatapa säilymään ainakin meidän ostostapana. Toki pienenä miinuksena valikoiman "perustaso" eli ainahan olisi varaa laajentaa tuotevalikoimaa. Pitää toki aina ajatella että tulisiko sitä juomaa oikeasti hankittua edes noin paljoa jos se pitäisi ostaa lähikaupasta...

9 kommenttia :

  1. Näinkö sait "ilmaisen" risteilyn ostosten kylkiäisenä? Olen alkuvuonna käynyt pari kertaa Starilla/Superstarilla ja olen saanut alennuskupongin - ei ilmaista matkaa. Kupongilla uuden risteilyn saa 3kk kuluessa 14 eurolla, normaalihinnan ollessa 20€ tai ClubOne-asiakkaille 18€.

    Mutta olen kanssasi samaa mieltä, ostosreissu on helppo ja kannattava. Jos PreOrder-valikoima ei tyydytä, niin ostoksiahan voi täydentää laivan myymälästä tai mistä haluaakin... Sääliksi käy niitä vanhuksia ja juoppoja, jotka hiki päässä vetävät 8 laatikon oluttorneja maihin autuaan tietämättöminä tällaisesta hienosta PreOrderista!

    VastaaPoista
  2. Kuponki lähtenyt jo eteenpäin, joten voi hyvinkin olla mahdollista että kuponki oli juuri tuollainen kuin kuvailit. Kiitos korjauksesta!

    Kyllä, toivottavasti PreOrder hinnat pysyttelevät tuolla tasolla, jospä tämä olisi tätä tulevaa nykyaikaa. Taitaa kaikilla laivayhtiöillä olla jo jonkunnäköinen ennakkotilaus / tilauspalvelu, mutta tällä hetkellä Tallink on valovuoden muita edellä. Kuluttaja kiittää!

    VastaaPoista
  3. PreOrderista sen verran että laivalla saa tilattua kaikkia tuotteita mitä nettikaupasta löytyy. Niihin tarvii vain olla ne tuotekoodit mukana jotka saa verkkokaupan kautta. Eli mulla ollu aina lapulla mukana koodeineen tilaus jonka oon etukäteen verkkokaupasta katsonu. Sen kanssa laivalla tiskille, preorder-lappuun täyttänyt vain omat+matkan tiedot ja mun lappu niitattu siihen kiinni. Sillä manuaalistihan ne koodit ja tilaus sinne näpytellään, sama se miltä lapulta.

    VastaaPoista
  4. Tuntuu vähän kusetukselta koko homma hinnoittelun osalta, joka juuri houkuttaa ihmisiä ostamaan.
    Näihin superhalpoihin hintoihin nimittäin lisätään loppusummaan 20%:n vero, eikö kuluttajalle pidä ilmoittaa verollinen hinta jo valmiiksi, vaikka ''panttia''ei tartte maksaa hinta on kalliimpi, kuin maissa, jossa pantti lisätään. Se siitä halvasta, johon on mennyt moni. Olisi reilua ilmoittaa lopullinen hinta suoraan, moni ei edes tajua asiaa, kun se lisätään loppusummaan, maksavat vain kortilla katsomatta loppusummaa ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. loppusummassa on vain eritelty vero - ei sitä lisätä yksittäisiin hintoihin - laske vaikka itse. Ja on se niissä maajuomissakin mukana. Terveisiä sinne SuperAlkoon!

      Poista
  5. Eiköhän se 20% ALV ole jo niissä hinnoissa. Se ALV vaan pitää ilmoittaa erikseen laskulla jonka maksaa netin kautta.

    Ei tässä varmaan ole kusetettu muuta kuin 9.5. anonyymin laskutaitoa, sillä sivuilla on verolliset hinnat. Siis ne halvat. Ja ne on laitettu erikseen loppulaskussa, loppusumman täsmätessä.

    VastaaPoista
  6. Itsellä todella huono kokemus ks palvelusta. Tilasin etukäteen 2vk ennen matkaa ja maksoin samalla. Lähetyksestä puuttui lonkerot ja karpalosiiderit kokonaan. Lisäksi kun menin lastia noutamaan, huomasin purettuani sen, että 2 koppaa puuttui kokonaan vaikka listan mukaan tuotteita piti olla. Hirveää kusetusta. Hyvitystä lonkeroista ja siidereistä ei ole vieläkään tullut vaikka aikaa jo 1kk kulunut. Ei ikinä enää.Paras tapa hakea itse, niin tietää mitä saa. Lisäksi tölkit tehty ohuesta aineesta, kun moni tölkki oli mennyt rikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin erittäin huono kokemus, olivat pakanneet kalliin konjakin tilalle jotain halpaa brandya. Katsoin paikan päällä silmämääräisesti, että määrät olivat oikein mutta en nyt siinä pihalla ruvennut pulloja laatikoista repimään. Tyhmä kun olin niin luotin, että sitä sain mitä tilasin. Laitoin kaikkien myyntiehtojen mukaisen reklamaation asiasta mutta vastaus oli, että minun täytyy MATKUSTAA Tallinnaan vaihtamaan pullot oikeisiin!! Siis ihan oikeasti!! Eivät suostu maksamaan luottokortilleni edes pullojen hintaerotusta. Täysin käsittämätöntä toimintaa!! Ei koskaan enää uudestaan! En todella suosittele kenellekään!

      Poista
  7. Kauanko Helsingissä on sitten aikaa lastata tavarat autoon? Saako tavaroiden kanssa maleksia terminaalissa parikin tuntia?

    VastaaPoista