lauantai 1. huhtikuuta 2017

EU:n shokkipäätös - direktiivi estämässä henkilöautojen kuljetuksen Helsingin ja Tallinnan välillä!

Asiantuntijoiden mukaan sen ei pitänyt mennä läpi, mutta toisin kävi. Jo kesäkuun 15. päivä 2017 voimaan asettuva uusi EU:n joukkoliikennedirektiivi käytännössä kieltää henkilöautojen pääsyn Suomesta Tallinnaan ja Viroon Suomenlahdella liikennöivillä aluksilla. Direktiivi ei kiellä linja-autojen kuljetusta autolautoilla.

EU:n valmistelema joukkoliikennedirektiivi Itämeren ja Suomenlahden henkilöautojen liikennöinnistä on monen henkilöautoilijan painajainen. 15. kesäkuuta 2017 alkaen laivayhtiöt kuten Tallink, Viking Line ja Eckerö Line eivät saa enää kuljettaa yksittäisiä henkilöautoja aluksillaan Helsingistä Tallinnaan tai Tallinnasta Helsinkiin. Käytännössä tämä lopettaa henkilöautolla matkustamisen kokonaan Tallinnaan, sillä tuskin suomalaiset alkavat ajaa Pietarin kautta Tallinnaan ja Via Balticalle.

2,5 kuukautta aikaa direktiivin voimaanastumiseen.
Kielto perustuu siis uuteen joukkoliikennedirektiiviin, EU:n mukaan 15.6.2017 alkaen henkilöautoja ei saa vesitse kuljettaa minkäänlaisten alusten kyydissä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi tulee kieltää varustamoja kuljettamasta henkilöautoja. Direktiivin mukaan bussien kuljettaminen on kuitenkin edelleen sallittua, joukkoliikennevälineitä kun ovat.

Vielä ehdit Tallinnaan
henkilöautolla tai moottoripyörällä.
Tilanne muuttuu 15.6.2017.
Kielto tulee ensin voimaan Helsingin ja Tallinnan välille, kolmen kuukauden siirtymäjakson jälkeen kielto toteutetaan myös Helsinki - Tukholma ja Turku -Tukholma reiteille. Vuonna 2018 alussa on määrä myös ulottaa kielto Ruotsin ja Tanskan, sekä Ruotsin ja Saksan väliseen liikenteeseen. Iso-Britannian Brexit sai aikaan sen, että Iso-Britannian ja muun Euroopan autolautat saavat jatkaa kuten tähänkin saakka.

Laivayhtiöistä on kommentoitu tänään voimaan astunutta kieltoa siten, että on ollut tiedossa että EU:lla on jotain tälläistä ollut suunnitteilla, mutta että toteutus onkin näin pian ja näin pienellä siirtymäajalla, se on ollut iso yllätys. Ja ylipäänsä direktiivin läpimeno EU:ssa on ollut kaikkein suurin shokki. "Henkilöautoilijallehan tämä on ikävä isku, mutta linja-autossahan on tunnelmaa. EU:n tavoitteena on vähentää radikaalisti henkilöautoilua ja tämä päätös on iso askel eteenpäin.", kommentoitiin Matkapoikien toimistolta.

Tallinnan viinakaupat varautuneet?


Virossa ja Tallinnassa on varauduttu siihen että direktiivi lyödään lukkoon ja tähän on myös varauduttu. Esimerkiksi Calle.ee juomakaupan busseja on nähty Suomessa jo ajamassa eri reittejä läpi ja aikatauluttamassa erilaisia vaihtoehtoja.

"Onneksi kesällä on todella monta lähtöä Helsingistä Tallinaan ja poispäin, joten jos toisesta myöhästyy, on seuraava ylimeno todella vähän ajan päässä. Talvella voi lauttayhtiöiden bussipaikoista tulla melkoinen kilpailu", kerrottiin kovaa vauhtia uutta lippulaivaliikettä uudistuvaan Norde Centrumin ostoskeskukseen rakentavasta yhtiöstä.

Callen busseja on nähty Suomessa Oulussa asti.

Laivayhtiöillä suunnitelmat valmiina


Tulevasta direktiivistä ei pahemmin ole hiiskuttu etukäteen, mutta on selvää että tämä aiheuttaa laivayhtiöille melkoista päävaivaa. Matkoja myydään täyttä häkää täyteen tuota direktiivin voimaan astumista ennen, joten nyt jos koskaan kannattaa vielä käydä täydentämässä varastoja omalla autolla. Muutamat päivät olivat jo loppuunmyytyjä autopaikkojen osalta kaikilla laivayhtiöillä ja nyt kun tieto direktiivistä tuli ilmoille, tulee ruuhka olemaan melkoinen.

Laivayhtiöt ovat kuitenkin varautuneet tähän kaikessa hiljaisuudessa ja Tallinna Tutuksi -toimitus löysikin internetin syövereistä jo suunnitelmia havainnekuvien kera, mitä laivayhtiöt aikovat tehdä. Näyttää siltä, että kun henkilöautolla matkustaminen Tallinnaan tulee kielletyksi, niin laivayhtiöt tulevat panostaman omiin busseihin. Selvästi on ollut tiedossa että tämänmoinen kielto voi tulla jossain vaiheessa voimaan.

Viking Linen suunnitelmat ovat todella pitkällä ja yhtiö aikoo tehdä yhteistyötä kotimaisen Onnibussin kanssa.

"Bussit ovat valmiiksi punaisia, joten niiden brändääminen Viking Linen kuosiin tulee olemaan melkoisen vaivaton prosessi. Tulevaisuudessa matkustaja voi siis nousta bussiin vaikkapa Tampereella ja samalla bussilla voi päästä käymään Tallinnassa tai vähän pidemmällä Virossa. Juomatuliaisia varten olemme varautuneet isoilla peräkärryillä, joista tulee kieltämättä tuttu näky Suomen maanteillä. 

Risteily alkaa nyt melkein kotiovelta ja päättyy kotiovelle. Tarjoamme busseissa mm. karaokea ja bingoa ja käytävällä kulkee tax-free kärry koko matkan ajan. Lapsia viihdyttää Ville Viikinki. Kesäkuun lopun matkoja voi varata jo tuotekoodeilla VKNGLNBS ja VKNGLNGRRZDFGRR. Ja totta kai bussimatkat kerryttävät bonusveneitä", kertoi lehdistölle Viking Linen Johannes Boiler-Sandstorm.


Viking Line ja Onnibus yhdistävät voimansa
TallinkSiljan suunnitelmat ovat jo myös pitkällä ja se on jo telakointien yhteydessä tehnyt laivoillensa tarvittavat muutokset että busseja mahtuu laivoille mahdollisimman paljon.

"Meillä on valmiina suunnitelma jokaiselle risteilylle siitä mihin bussit tulevat menemään. Pyrimme toki siihen että matkustajat tekevät ostoksensa laivoilla, mutta esimerkiksi päiväristeilyllä bussimme menevät Ülemisten ja Rocca al Maren ostoskeskuksiin, lentokentälle, Tallinnan TV-tornille ja mihin tahansa muualle. Pyrimme jakamaan matkustajat busseihin mielenkiinnon kohteiden mukaan. 

Melkoinen bussirallihan siitä on tulossa, mutta onneksi Tallinnassa on leveät kadut. Tulemme myös tekemään laajaa yhteistyötä parhaiden blogien ja muiden sivustojen kanssa tuotekehittelyssä. Bussien Comfort-osastolla on tarjolla pientä purtavaa ja bussien etuosassa sijaitsevissa Business-luokassa tarjoillaan myös lämmin ateria ja päivän lehdet. Alkoholitarjoilu busseilla lopetetaan 15 minuuttia ennen Länsisatamaan saapumista. Bussien vessat pitäisi myös olla täysin kunnossa." kertoi TallinkSiljalta Markku Nöd.

Tallink tulee tarjoamaan erilaisia bussireittejä Tallinnassa
Eckerölinellä hierotaan käsiä yhteen. Etumatkaa muihin antaa Savonlinjan kanssa solmittu iso yhteistyökuvio ja toki emoyhtiön Williams-bussit antavat tähän keissiin lisää potkua.

"Meillä on jo nyt bussikuviot hallussa ja tulemme olemaan heti valmiina kuljettamaan asiakkaita laivalle ja Tallinnassa. Eihän tämä reilua ole henkilöautomatkailijoita kohtaan, mutta me jotenkin aavistelimme että direktiivi saattaa sittenkin tulla nopealla tahdilla voimaan. Lopulliset bussien reitit ilmoitetaan toukokuun alussa, mutta sen voin sanoa että kattava verkosto on tulossa ja kaikki pääsevät kyllä halutessaan Tallinnaan.

Bussien takaosa on pyhitetty Eckerömarketille joten matkustajat voivat tehdä ostoksia koko bussimatkan ajan S-bonuksista nauttien. Busseissa saadaan nauttia myös kaikkien edellisten kausien Vain Elämää -tähtien live-esiintymisistä, tarkemmista bussikonserttien aikatauluista ilmoitetaan myöhemmin. Suomalaisin laiva kuljettaa kaikki suomalaiset suomalaisilla busseilla Suomenlahden yli Suomesta Tallinnaan ja takaisin Suomeen." ilmoitti Eckerölinen Iiro Taikku-Haveri.


Eckerölinellä suunnitelmat ovat muhineet jo pitkään.

Henkilöautokiellon vaikutuksia


On selvää että tämä tieto tuo melkoisen piikin matkustajatuontiin ennen tuota kesäkuun 15. päivää. Samoin bussien määrä Helsingin Satamissa tulee lisääntymään hurjasti, mutta ainakin paikalliset asukkaat ottavat tämän uutisen ilolla vastaan.

Lisäksi Helsinki - Tallinna tunnelihanke saa tästä varmasti ison sysäyksen eteenpäin ja tuota hanketta tullaan nopeuttamaan mahdollisimman paljon. EU tulee kieltämään vain henkilöautoilla laivoilla matkustamisen, joten tunneli olisi tähän mainio ratkaisu. Toisaalta nyt jos kesällä aiot mennä omalla autolla Pärnuun, tulee sinulla olla vähintään 7-paikkainen pikkubussi käytössä. Perinteinen pakettiauto ei kelpaa, vaan tulee olla henkilöliikenteeseen tarkoitettu auto käytössä.

Erään autoliikkeen edustaja A-P Rilli kommentoi tuoreeltaan shokkipäätöstä seuraavasti. "Aika hiljaista on pikkubussien myynnin osalta viime aikoina ollut, mutta jo tänään on muutama kysely tullut. Huhtikuun ensimmäinen päivä vuonna 2017 taisi olla käänteen tekevä päivä laivamatkustamisessa. Tämä kyllä kuulostaa ihan huonolta aprillipilalta", päätti Rilli haastattelun.

Kyseessä on vuoden 2017 Tallinna Tutuksi -aprillipila eli fiktiota lähes koko juttu. Kiitos ja anteeksi kaikille asianosaisille. Vuoden 2016 aprillipilaan eli Viking Mega XPRS:n tarinaan voit tutustua täällä. Vuoden 2015 aprillipilan aiheena oli Tallinnan ja Helsingin välille rakennettava silta ja tunneli.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti