Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

keskiviikko 27. maaliskuuta 2019

Tallinkille uusi alus Helsinki - Tallinna -linjalle

Tallinkin uusi alus valmistuu 2022. Tallink Gigastar?

Tallink-konserni ja Rauma Marine Constructions allekirjoittivat sopimuksen uuden laivan rakentamisesta
AS Tallink Grupp ja Rauma Marine Constructions (RMC) allekirjoittivat sopimuksen uuden LNG-käyttöisen Shuttle-pikalaivan rakentamisesta Helsinki–Tallinna-reitille. Sopimus astuu voimaan tänään. Aluksen suunniteltu valmistumisaika on tammikuussa 2022.

Uusi Shuttle-pikalaiva käyttää Megastarin tavoin kaksoispolttoainemoottoreita. Tämän lisäksi hyödynnetään akkuteknologiaa. Laivan kokonaispituus on noin 212 metriä, ja se voi kuljettaa 2 800 matkustajaa. Alus maksaa noin 250 miljoonaa euroa ja se rakennetaan Rauman telakalla. Työllisyysvaikutus telakalle on noin 1 500 henkilötyövuotta.

Uusi laiva on Tallink-konsernille jälleen askel kohti yhä suurempaa merenkulun energiatehokkuutta ja ekologisuutta. Uuden laivan bruttovetoisuus on noin 50 000 ja sen matkanopeus on 27 solmua. Laiva käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä ja täyttää kaikki nykyiset ja tulevat päästörajoitukset.

Uuden laivan matkustajatilat ovat suuremmat ja istumapaikkoja ja miehistön hyttejä on enemmän kuin yhtiön uusimmassa laivassa Megastarissa. Uudessa laivassa on tehokkaat maasähköliitännät sekä Megastariin verrattuna 30 prosenttia suuremmat LNG-säiliöt, jotka vähentävät tankkauksen tarvetta. Tämän lisäksi laivan CO2-päästöjä pystytään vähentämään entisestään 10 prosenttia uudenlaisen laivanmuotoilun myötä.

Uusi laiva hyötyy Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa äskettäin allekirjoitetusta yhteistyösopimuksesta, jonka tavoitteena on kehittää innovatiivisia älykkäitä autokansiratkaisuja yhtiön aluksille. Ratkaisuilla voidaan tehostaa lastausta ja purkua ja saada ne yhteensopiviksi Tallinnan satamassa jo käytössä olevien älykkäiden satamaratkaisujen kanssa.

Sopimuksen mukaan 30 prosenttia kokonaiskustannuksista maksetaan rakennusaikana ja loput laivan valmistumisen jälkeen. Tallink-konserni suunnittelee rahoittavansa 70 prosenttia uuden laivan kustannuksista pitkäaikaiselle lainalla vuonna 2022, lainaehdot päätetään lähitulevaisuudessa.

- Megastarin ja uuden laivan rakentaminen ovat tuoneet Helsinki–Tallinna-reitille täysin uuden aikakauden. Asiakkaamme ovat ottaneet Megastarin erittäin hyvin vastaan ja sillä onkin matkustanut jo yli neljä miljoonaa matkustajaa. Megastar on tehnyt toiminnastamme uudella lailla ympäristöystävällistä ja tehokasta, mikä on aivan yhtä tärkeää kuin suurempi matkustusmukavuus, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.

- Olemme tyytyväisiä, että olemme allekirjoittaneet rakennussopimuksen RMC:n kanssa ja että laivan rakentaminen on alkamassa. Oli loogista, että tulisimme ennemmin tai myöhemmin rakennuttamaan samantyyppisen aluksen kuin Megastar voidaksemme edelleen kehittää toimintaamme meille tärkeällä reitillä, Nõgene jatkaa.

- Olemme ylpeitä siitä, että Tallink luottaa RMC:hen tässä tärkeässä projektissa. Uuden laivan onnistunut suunnittelu ja rakentaminen pohjaa osittain Tallinkin olemassa olevaan laivastoon, mutta sen suorituskyky ylittää aikaisemman tason, koska nyt integroidaan uusimpia teknisiä sovelluksia, esimerkiksi tehon tarpeen osalta. Tämä projekti on tärkeä välietappi RMC:n matkalla kohti matkustaja-autolauttarakentamisen globaalia teknistä johtoasemaa ja tuo meidät samalle viivalle markkinajohtajien kanssa, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

- Projektia itsessään on odotettu kovasti Raumalla, koska nyt voimme jatkaa hyvää yhteistyötämme Tallinkin kanssa. Tästä yhteistyöstä meillä on erinomaisia kokemuksia jo vuosituhannen alusta, kun Raumalla rakennettiin M/S Romantikaa, Tallink-konsernin ensimmäistä 2000-luvun uudisrakennusta, Heinimaa lisää.

Uuden aluksen tiedot: 
Pituus: 212 metriä
Matkustajia: 2 800
Matkanopeus: 27 solmua
Bruttovetoisuus: 50 000
Polttoaine: kaksoispolttoaine



27.03.2019 Rauma Marine Constructions ja Tallink sinetöivät uuden laivasopimuksen – Shuttle-alus on toistaiseksi suurin tilaus RMC:lle.

Rauma Marine Constructions ja AS Tallink Grupp ovat julkistaneet, että rakentamissopimus Helsinki-Tallinna välille tulevasta uudesta shuttle-aluksesta astuu voimaan tänään. Aluksen suunnittelutyö alkaa vielä tänä keväänä ja se on määrä luovuttaa tilaajalleen alkuvuodesta 2022. Kyseessä on jo toinen Rauman telakalle tänä vuonna vahvistunut matkustaja-autolauttatilaus.

Rauma Marine Constructions ja AS Tallink Grupp ovat julkistaneet rakentamissopimuksen Helsinki–Tallinna-välille tulevasta uudesta shuttle-aluksesta. Sopimus astuu voimaan tänään. Aiesopimus laivasta solmittiin viime syksynä.

Uusi alus on suurin Rauma Marine Constructionsilta tähän mennessä tilatuista aluksista, ja laivan arvo on arviolta 250 miljoonaa euroa. Tuleva Tallink Shuttle -alus on noin 212 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on noin 50 000 tonnia. Matkustajia alukseen mahtuu 2 800, ja sen työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta.

Alus tulee hyödyntämään uusinta teknologiaa ja innovatiivisia ratkaisuja, sillä siitä halutaan mahdollisimman ympäristöystävällinen ja energiatehokas. Energiatehokkaassa laivassa on esimerkiksi kaksoispolttoaineratkaisu akkujärjestelmineen, ja toisena polttoaineena on mahdollista käyttää vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua (LNG).

”Olemme erittäin tyytyväisiä tilauksen toteutumisesta. Moderni ja ympäristöystävällinen alus tukee RMC:n tavoitetta olla johtava matkustaja-autolauttojen rakentaja. Alus on tarkoitus toimittaa tilaajalle vuoden 2022 alussa, joten se myös takaa meille työtä pitkäksi aikaa. Olemme myös erittäin iloisia Tallinkin paluusta Raumalle, sillä Rauman telakalla on rakennettu aiemmin neljä yhtiön alusta”, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Tallinkin Helsinki–Tallinna-reitillä kulkevaan uusimpaan shuttle-alukseen, Megastariin, verrattuna uudessa aluksessa on muun muassa enemmän matkustajatiloja, istumapaikkoja ja miehistöhyttejä. Teknisestä näkökulmasta aluksessa tulee olemaan tehokas maasähköliityntä sekä noin kolmanneksen suuremmat LNG-polttoainetankit kuin Megastarissa. Parantuneen suunnittelun ansiosta aluksen hiilidioksidipäästöt ovat 10 prosenttia pienemmät.

”Olemme tyytyväisiä voidessamme solmia sopimuksen RMC:n kanssa, sillä aluksen rakentaminen Raumalla tukee osaltaan lähialueemme taloutta. Odotamme innolla rakentamisen aloittamista.

Uuden aluksen myötä pystymme myös tehostamaan toimintaamme meille tärkeällä Helsinki–Tallinna-reitillä entisestään”, Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

Rauma Marine Constructionsilla on työn alla toinenkin matkustaja-autolautta. Telakka solmi tammikuussa rakennussopimuksen Vaasa–Uumaja-välin liikenteeseen tulevasta matkustaja-autolautasta Kvarken Linkin kanssa. Toiminnan kasvun myötä RMC verkostoineen on rekrytoinut lisää työvoimaa ja jatkaa rekrytointeja myös jatkossa.

Lähde: https://rmcfinland.fi/fi/uutiset/

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti