perjantai 1. huhtikuuta 2022

TallinkSiljalta uusi alus Helsinki - Tukholma liikenteeseen 2024!

TallinkSilja ilmoitti tänään osakkeenomistajilleen ja asiakkailleen upeita uutisia. Yhtiö tuo Itämerelle upean uutuuslaivan, jota rakennetaan jo täyttä päätä Tallinnan Kuumudaves -telakalla. Ensimmäiset havainnekuvat suunnitelmista kertovat varsin näyttävästä kokonaisuudesta, jota voisi kuvata nykyisten Silja Symphonyn ja Silja Serenaden isosiskoksi. Aluksessa onkin pyritty pitämään isosti kiinni näiden kahden aluksen upeasta tunnelmasta - ja kyllä - tältäkin alukselta löytyy monitoiminen kävelykatu, tai oikeastaan kokonainen keskuspuisto! Silja Schlager, tervetuloa!

Silja Schlager - iskelmää kerrakseen!

Aluksen tuleva nimi, Silja Schlager tarkoittaa iskelmää (saksasta suomeksi vapaasti käännettynä) ja sellaista iskevää hittiä tästä ollaan nyt tekemässä. Musiikkiaiheisten Serenaadin ja Sinfonian perään tämä sopii varsin mainiosti yhtiön mukaan aluksen nimeksi. Koukkuna on myös yhtiön panostaminen Keski-Euroopan markkinoille. "Silja panostaa nyt myös isosti saksalaisiin matkustajiin, etenkin kesällä", kerrottiin Tallinnatutuksi.fi verkkosivustolle TallinkSiljan markkinointiosastolta. 

Upouusi Silja Schlager tulee ensisijaisesti Helsinki - Tukholma välille, mutta alus tulee ajamaan kesäisin todella poikkeavaa reittiä. Kotisatamana on Helsingin Länsisatama. Helsinki - Tukholma -reitin lisäksi alus tullaan näkemään ympäri Itämerta ja aina Kööpenhaminassa ja Oslossa asti! 

Alukselle tulee mm. iso Iskelmä-teemabaaripuisto, joka on saanut inspiraationsa Helsingin keskustan legendaarisesta Mummotunnelista. Muokattavissa oleva baariravintolakokonaisuus soveltuu kuitenkin erinomaisesti myös esimerkiksi Octoberfest-juhlien pitopaikaksi. Aluksen on suunnitellut IsoD&Sign Arkkitehtitoimiston argentiinalainen huippusuunnittelija Avrill Ibilá.

Alustavan aikataulutuksen mukaan alus kulkee kesäisin seuraavasti: (1.5.-31.8.)

  • Maanantai: Helsinki - Riika
  • Tiistai: Riika - Travemünde
  • Keskiviikko: Travemünde - Visby
  • Torstai: Visby - Tallinna - Helsinki
  • Perjantai: Helsinki - Maarianhamina - Tukholma
  • Lauantai & Sunnuntai: Tukholma - Tallinna - Helsinki
Kesäkauden ulkopuolella alus tulee seilaamaan Helsinki - Tukholma -reittiä, mutta se tiedetään jo nyt että alus tulee tekemään myös erikoisristeilyjä mm. Kööpenhaminaan ja Osloon.

Alukselle myydään reittilippuja, yksittäisiä risteilylippuja ja koko viikon kestävän risteilyn matkoja. Hintatiedot eivät vielä ole julkisia. Huhujen mukaan laivalta voi myös vuokrata kuukaudeksi kerrallaan "laivakaksion", jossa voi asustaa vaikkapa koko kuukauden. "Maisema vaihtuu tiiviiseen tahtiin", kommentoitiin tätä erikoisuutta TallinkSiljalta.

All Inclusive, virtuaalikasino, revontulisimulaattori

Aluksella tullaan toteuttamaan lukuisia matkustajien toiveita risteilystä ja reittimatkustamisesta. Kyseisen alukseen ei oteta rahtia ollenkaan, joten ensimmäinen täysikokoinen risteilyalus Itämerellä säännöllisessä käytössä, on nyt jatkossa todellisuutta.


Aluksessa on myös hyväksi havaittu kävelykatu ja esimerkiksi lasikaton tekniikassa on käytetty uusinta tekniikkaa. Matkan aikana katosta voi seurata vaikkapa tähtitaivasta tai teemaristeilyjen erikoisohjelmaa. Revontulisimulaattori tullaan toteuttamaan myös kyseisen tekniikan avulla.

Kävelykadun ikkunat tulevat muodostamaan kävelykadulle suuren lediscreenin, jota voidaan käyttää hyödyksi erilaisissa tuotannoissa käytännössä rajattomasti. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

SwimUp sviittejä, pyörivä poreallas...

Aluksella on toteutettu aikaisimmista aluksista hieman poikkeavaa jaottelua, sillä nyt CommodorePlus -luokan matkustajille on varattu kokonaan aluksen kaksi ylintä kerrosta laivan perästä keulaan saakka.

White Ships Commodore Exclusive -osastolta matkustajat voivat varata sivukommoja, keulakommoja ja peräkommoja. Kaikissa commodore-luokan hyteissä on vähintään parveke. Upea ominaisuus on myös aluksen molemmilta puolilta löytyvä "Infinity Baltic Seapool". CommodorePlus SwimUp hyteissä voi nauttia lämmitetystä uimavedestä vuoden ympäri.

Tässä suunnittelutoimiston havainnekuvaa Silja Schlagerin Swim Up Baltic Seapoolista. Kyllähän tuolla kelpaa!


Jatkossa nämä CommodorePlus matkustajat tullaan tunnistamaan erityisestä Ultra-All-Inclusive -rannekkeesta, jonka avulla matkustajat voivat tilata kaikissa laivan ravintoloissa ruokaa ja juomaa, sekä etuilla kaikissa mahdollisissa jonotustilanteissa, mikä laivalla ylipäänsä on mahdollista.

Paljon on Silja Serenadelta ja Silja Symphonyltä otettu idoita mukaan tälle alukselle ja toki näitä on myös kehitetty edelleen. CommodorePlus Lounge on nyt huomattavasti suurempi ja erikoisuutena CommodorePlus luokan saunaosastolla on pyörivä iso poreallas. Allas on sijoitettu niin, että allasosaston katto voidaan avata ja poreista voi nauttia vaikkapa kuumana kesäyönä tai talvipakkasella ulkoilmassa. 

Kokousosastolla on viimeistä tekniikkaa tarjoilevat kokoushuoneistot. Kokoushuoneistot on nimetty suomalaisten etunimien mukaan, voit siis varata vaikkapa Sami, Tapio, Roope, Marika, Kirsi tai vaikkapa Leevi -kokoushuoneet.

Tekniikan huipputaidonnäyte

Aluksella käytetään luonnollisesti huippuluokan tekniikkaa ja esimerkiksi televisiovastaanottimet on kokonaan poistuneet alukselta. Erilaisia ruutuja löytyy, mutta nyt on käytetty hyödyksi peili- ja ikkunapintoja. Esimerkiksi tavallisessa hytissä ikkuna toimii jatkossa televisiona, inforuutuna ja mainosalustana. 

Tässä havainnekuvaa Silja Schlagerin peräcommon (nimeltään Koski-suite) ruuturatkaisuista. Ruutujen avulla voidaan maisema vaihtaa Äkäslompolon tunturimaisemasta vaikkapa Kyproksen rantamaisemaan. Käyttäjä voi myös ladata omaa maisemakuvaa ruutuihin. 

Korkeimpien hyttiluokkien varusteisiin kuuluu myös kuohuviinihana sekä automaattisesti täyttyvä jääkaappi tölkkitavaraa varten. 


Puhelimen voi halutessaan myös yhdistää ikkunaruutuun, jolloin sen avulla voi kirjoittaa vaikkapa Whatsapp-viestejä tai selata Shippytinderiä (palvelu lanseerataan myöhemmin, kyseessä risteilykohtainen deittisovellus).

Inforuudun avulla voi myös varata paikkoja aluksen lukuisiin ravintoloihin, tarkastaa buffer-ravintolan katkaraputilanteen tai vaikka Cafe MundoPlussan jonotilanteen lihapullille. 

Päästöt nollassa tai jopa miinuksella

Luonnollisesti alus on valmistettu tämän hetken ja tulevaisuuden mahdolliset ympäristöstandardit huomioon ottaen. Alus tulee käyttämään tehokkaasti ruokajätteen ja kiinteän pönttöjätteen polttoaineena ja sen lisäksi alus puhdistaa Itämerta koko ajan saasteesta. "Pääsemme käytännössä miinukselle, sillä jätettä ei synny ja otamme polttoainetta myös merestä jätteiden muodossa", kerrottiin yhtiöstä.

"Lasipullot kierrätämme paikan päällä ja valmistamme niistä baarien juomalaseja. Tölkit kierrätämme ja sulatamme alumiiniksi ja myymme ne Saksassa Skodan tehtaalle." jatkettiin faktojen pommitusta.


Neitsytristeily luvassa 1.4.2024?

Tämän hetken aikataulun mukaan aluksen neitsytristeily tulisi olemaan maanantaina 1.4.2024. Lipunmyynti tälle risteilylle alkaa yhtiön ilmoituksen mukaan 1.4.2023, joten vuoden verran tässä joudumme vielä odottamaan.

Ennakkoon järjestettävälle pressi- ja laivafaniristeilylle voit ilmoittautua jo nyt Valkeat Laivat sivun kautta. Osallistumislinkin löydät tänään julkaistun upean Lego-laivan sivuilta. Pääset tutustumaan tähän huiman suureen Silja Serenade Lego-laivaan tästä. Saamiemme tietojen mukaan myös Silja Schlagerista ollaan tekemässä oma Lego-aluksensa. 

Upea päivä uusille laivauutisille!

Perinteisesti huima uutispäivä, huhtikuun ensimmäinen!

Myös aikaisempina vuosina on tapahtunut melkoisen hurjia, lue lisää mitä huhtikuun ensimmäinen on tuonutkaan meille uutisnälkäisille! Melkoista!

Risteilyt käyntiin AVI:n pikapäätöksellä! 1.4.2021 LUE LISÄÄ

Uudenmaan passiuudistus 1.4.2020 - LUE LISÄÄ
Lisätietoa Tallinkin uudesta aluksesta  1.4.2019 - LUE LISÄÄ
EU:n tuleva Joukkoliikennedirektiivi julkaistiin 1.4.2017 - LUE LISÄÄ
Viking Linen Mega XPRS tuli julki 1.4.2016 - LUE LISÄÄ
Tallinnan ja Helsingin välinen siltatunneli 1.4.2015 - LUE LISÄÄ
Väkevien viinojen tuontikieltoa vilauteltiin 1.4.2014 - LUE LISÄÄ

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti