Helsingistä Tallinnaan tullaan laivojen lisäksi tulevaisuudessa matkaamaan sekä tunnelin että siltojen avulla! Projektissa ovat mukana kaikki laivayhtiöt, Eckeröline, TallinkSilja, Viking Line ja Linda Line ja tietenkin Helsingin ja Tallinnan kaupungit.
Ratkaisu on Talsinki, luksussaari Suomenlahdelle
Tuleva reitti Helsinki - Tallinna |
Talsinki -saarelle tullaan rakentamaan alkuvaiheessa kaksi kasinohotellia ja useita hotelleja ja luksusasuntoja tarjoavia asuntokokonaisuuksia, Monacon tapaan. Talsinki tulee palvelemaan myös maailman raharikkaita, sillä verotusprosentti tulisi olemaan todella alhainen. Myös Veikkauksen pääkonttoria on kaavailtu tälle saarelle jo alusta alkaen salaisissa neuvotteluissa ja tietty osa pelituloista on jo useamman vuoden ajan ohjattu juurikin tähän projektiin. Juuri tämän projektin takia Veikkaus ei halunnutkaan rakentaa tulevaa kasinoa itärajalle koska tämä projekti tulee olemaan paljon suurempi.
n. 150 neliökilometrin saaresta kaavaillaan maksimissaan 200 000
Talsingin tulevaa satamaa |
Kyseinen saari tulee toimimaan myös risteilyalusten tulevana satamana, samoin alueelle on kaavailtu samanlaista asemaa kuin Ahvenanmaalle. Näin ollen nuuskaa laivalta haluavat voisivat poiketa vaikkapa laivalla Talsingissa ja saisivat näinollen oikeuden ostaa nuuskaa. Näin olleen nuuskankäyttäjätkin pääsisivät eroon "Pakko-Ruotsista", kirjaimellisesti.
Urheiluihmisille on myös hyviä uutisia, sillä Helsingin sijaan, uusi monitoimiareena rakennetaankin Talsinkiin. IIHF:lle on myös jätetty jo kisahakemus vuoden 2045 Jääkiekon MM-kisoista, tuleehan tuolloin kuluneeksi tasan 50 vuotta Suomen ensimmäisestä jääkiekkokullasta.
Via Baltica Helsingistä vuonna 2022
Autojunaan on helpompi ajaa |
Via Baltica tulee vuoden 2022 puolivälin jälkeen lähtemään Helsingistä, tarkemmin sanottuna Santahaminasta, johon tullaan rakentamaan yhteys myös Helsingin Rautatieasemalta ja kehäradalta. Santahaminasta tullaan rakentamaan pienempi silta ensin Isosaareen, josta tullaan rakentamaan massiivinen silta puolestaan Talsingin luksussaarelle. Talsingista puolestaan tullaan rakentamaan tunneli Viimsin niemelle, josta pääsee kätevästi Tallinnaan.
Tähän ratkaisuun päädyttiin, sillä isot valtamerialukset tarvitsevat vapaan pääsyn mm. Pietariin ja Kotkan satamaan ja tällä ratkaisulla voidaan valtamerireitit jättää
rauhaan.
Silta Isosaaresta Santahaminaan |
Infrastruktuuria tullaan aloittelemaan jo vuoden 2015 puolella, ja esimerkiksi Helsingissä tullaan rakentamaan myös metro Santahaminaan.
Kustannuskysymys
Alustavat hinnat ylitykselle on jo nekin julkaistu, henkilöauto ja kuski olisi 20 euroa ja ekstrahenkilöt siihen päälle aina 5 euroa per henkilö.
Laivayhtiöt eivät ole vielä ehtineet pahemmin kommentoimaan kyseistä suunnitelmaa mutta Linda Linen markkinointijohtaja AaPee Rilli ehti antaa lehdistölle jo lausunnon, jonka mukaan he näkevät tämän isona mahdollisuutena ja ovat jo ehtineet suunnittelemaan Talsinki -päiväristeilyjä.
Viimeisin tilannepäivitys:
Twitterissä TallinkSiljalta vahvistetaan että ovat vahvasti mukana kyseisessä Talsinki -projektissa. Hienoa!
Vuoden 2017 syyskuussa Peter Vesterbacka esitteli suunnitelmia jotka kieltämättä ovat hieman tähän suuntaan. Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan mitä tuleman pitää!
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti